Het is een kwart eeuw geleden dat het initiatief werd genomen om de beide Oostendse boogschuttersverenigingen samen te brengen op een “Siereschieting op staande wip”.
Door Corona was er een onderbreking van twee jaar waardoor we momenteel aan de drieëntwintigste editie toe zijn.
De gastclub was dit jaar het “Koninklijk Hoofdgild Sint Sebastiaan” (SSO) die de “Koninklijke boogschuttersgilde Willen Tell” (WT), beiden uit Oostende, ontving.

Er kampten eenentwintig deelnemers, van beide verenigingen, om de hoofdvogel van zijn verheven positie af te krijgen. Pas in de vierde ronde werd de vogel afgeschoten en dan nog wel door drie deelnemers.
Afkampen dus tussen Mathias Maas (SSO), Noel Vantyghem (WT) en Dimi Coulier (WT). Het werd een spannende strijd. Zeker wanneer de pluim, in de nationale driekleur, naar beneden kwam … maar de Sirevogel op de wip bleef zitten. Jammer voor Noel.
Er waren achttien ronden nodig voordat de koning gekend was.

Dimi Coulier (WT) kroonde zich tot Sire van groot-Oostende 2026.

Ondertussen werd de innerlijke mens verzadigd met spaghetti “a volonté”.
De stand in de onderlinge confrontaties staat nu zeventien voor Willen Tell tegen zes voor Sint Sebastiaan.

Volgende afspraak is op woensdag 5 mei 2027.

Guy D.

Proficiat Dimi